Onlangs verscheen het boek ‘de bange mens’. Het is een zoektocht en hulpboek, geschreven door Daan Heerma van Voss. De schrijver van romans en thrillers zucht al vanaf zijn 6de onder allerlei angsten. In zijn boek verhaalt hij over zijn angsten, maar ook over angststoornissen in het algemeen.

Het blijkt dat minstens 10% van de Nederlanders last heeft van angsten en ongedefinieerde bangigheid. Een cijfer dat ook voor andere Westerse landen wordt gehanteerd. Bovenop dat percentage is er nog het getal 33%, van mensen die er op enig moment in hun leven mee te maken krijgen.

CBD omarmt als therapeutisch middel bij angststoornissen in USA.

In veel landen zijn de gevolgen van angst onderkend. Er wordt dan bijvoorbeeld gekeken naar de druk op de zorg en de economische consequenties. In de Verenigde Staten hebben meerdere artsen CBD omarmt als therapeutisch middel bij angststoornissen. Zij merken op dat angst, en de vaak bijkomende klachten, vaak verkeerd worden begrepen.

Er bestaan farmaceutische middelen tegen de aandoening. Deze worden al een tijdje succesvol ingezet bij de bestrijding. Maar ze blijken schadelijke bijwerkingen te hebben op de lange termijn.

Van CBD is inmiddels door veel onderzoek bekend dat het geen bijwerkingen. Of in ieder geval geen ernstige. Hooguit worden mensen slaperiger of krijgen ze juist meer energie.

CBD en onderzoek

Sinds tientallen jaren wordt CBD onderzocht. Daarbij blijken wetenschappers vooral enthousiast over de effecten op het zenuwstelsel. Het gaat dan om de succesvolle behandeling van bijvoorbeeld multiple sclerose, epilepsie en pijn.

Andere ontdekkingen bleven daarbij onderbelicht. Het effect daarvan was wel bekend, zoals verbeteren van het humeur, beter slapen, verminderen van angst vonden zij minder interessant. Dat veranderde na de ontdekking van het endocannabinoïde systeem. Verder onderzoek daarna bracht meer kennis van de totale werking van cannabinoïden in ons lichaam.

CBD bij angststoornissen

Dat CBD bij angststoornissen helpt is al langer bekend. Er zijn inmiddels allerlei onderzoeken die dat wetenschappelijk ondersteunen. Daarbij gaat het niet alleen om tijdelijke angst (bijv. voor spreken in het openbaar) of angsten in het algemeen. Bij specifieke angsten helpt CBD ook, zoals bij een posttraumatische stressstoornis.

Bij die onderzoeken werd overigens niet alleen gekeken naar de psychologische kant van angst. Er werd bijvoorbeeld ook gekeken naar de fysiologische symptomen van angst, zoals verhoogde hartslag en transpireren. Deze verminderde ook door gebruik van cannabidiol.

Opmerkelijk is dat de aanwezigheid van het cannabinoïde THC de angst juist versterkt. Alleen cannabidiol heeft goede resultaten bij angst. En full spectrum CBD, alle cannabinoïden zonder THC, heeft het beste resultaat.

Dosering

Uit de diverse onderzoeken blijkt de dosering nogal te verschillen. Dat hangt gedeeltelijk samen met de wijze van gebruik. Bij toevoeging van CBD met een spray, voeding of capsule is vanzelfsprekend een hogere dosering nodig dan bij de direct-onder-de-tong methode. Maar de hoogte van de dosering hangt ook samen met de specifieke angststoornis.

Bij de onderzoeken loopt de dosering echter ook los daarvan sterk uiteen, van 5 mg tot 500 mg per keer. Daarom wordt bij zelfmedicatie geadviseerd met een kleine dosis te beginnen. Met hempcare is dat bijvoorbeeld 1-5 druppels per inname, onder de tong. Daarna geleidelijk verhogen. Houd daarbij rekening met het feit dat de meeste mensen pas na vijf dagen effect waarnemen; dat geldt vooral voor mensen die voor het eerst CBD gebruiken.

Goed gezelschap

Als je CBD inneemt om van spreekangst af te komen, dan moet je daar dus mee beginnen ruim voor je in het openbaar gaat spreken. Dat was ook de ervaring die Jennifer Aniston en andere Hollywood-sterren opdeden met CBD. Zij hebben ook last, van wat officieel heet sociale angststoornissen. Dat zijn angsten waarbij je vaak of altijd bang bent voor een publieke reactie of kritiek.

Naast die sociale angst toonden andere onderzoeken aan dat CBD ook helpt in panieksituaties. Een snel toenemende hartslag blijft dan onder controle. Vanzelfsprekend moet daarbij de CBD preventief worden ingenomen.

Interessant om nog te noemen zijn ook de aan angststoornissen gerelateerde aandoeningen. Bij diverse angst-onderzoek bleek CBD ook daarbij de klachten te verminderen. Bijvoorbeeld bij dwangneurose, wat officieel een obsessief-compulsieve stoornis wordt genoemd.

Aanvullende informatie

Bij angsten kan het ook handig zijn de dagelijkse dosering te verdelen over twee of drie momenten. Dus bijvoorbeeld ’s ochtends na het ontbijt de helft van de druppels en ’s avonds een uur voor het slapen de tweede helft.

Enkele onderzoeken:

Onderzoek naar CBD en angst begon al een tijd geleden. Interessant werd het pas dertig jaar geleden. Bijvoorbeeld met ‘Antianxiety effect of cannabidiol in the elevated plus-maze’ uit 1990 (pdf)

Recenter onderzoek is ‘Cannabidiol as a Potential Treatment for Anxiety Disorders’, uit 2015 (pdf)

‘Cannabidiol etc relevance for treating anxiety-related disorders’ uit 2017 (pdf)

Of ‘Use of cannabidiol in anxiety and anxiety-related disorders, dat in 2020 verscheen (pdf)

Dat bij CBD en angst ook naar specifieke zaken wordt gekeken, blijkt bijvoorbeeld uit ‘Cannabidiol Reduces the Anxiety Induced by Simulated Public Speaking’, uit 2011 (pdf)

Leave a Reply